Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
"Θαρσείτε εγώ νενίκηκα τον κόσμον"
Τα λόγια του Ιησού ότι νίκησε τον κόσμο φαίνονται ακατανόητα. Πώς νίκησε ο Ιησούς τον κόσμο του κακού,ενώ το κακό επικρατεί παντού;Προχθές κοίταζα την αψίδα θριάμβου του Γαλερίου στη Θεσσαλονίκη. Τί έμεινε από τον Γαλέριο, από την ημέρα του θριάμβου του, από το πλήθος που τον επευφημούσε, από τις λαμπερές ενδυμασίες, τους στολισμούς, τα τραπέζια, τους λόγους, τις πρωτοκαθεδρίες, από όλη την παράσταση χάριν της πρόσκαιρης δόξας, που δεν διαφέρει από μια παράσταση στο τσίρκο.Την ίδια εκείνη μέρα που ο Γαλέριος χαιρόταν τον θρίαμβό του οι ηττημένοι θρηνούσαν τα θύματά τους.
Η νίκη του Ιησού δεν έχει καμία σχέση με τη νίκη και το θρίαμβο του Γαλερίου. Το είδος αυτό της νίκης δεν το ήθελε ο Ιησούς. Είπε κάποτε, μήπως δεν θα μπορούσα να εξαφανίσω το κακό καλώντας λεγεώνες αγγέλων, για να το απαλείψουν από τον κόσμο; Αλλά δεν ήθελε τη νίκη που δημιουργεί θύματα.
Είναι ανάγκη στη θέση του αδυνάτου που βρισκόμαστε σήμερα, που η εξουσία ασκεί απροκάλυπτα τη βία της εναντίον του λαού, να κατανοήσουμε το νόημα της νίκης του Ιησού, για να μην μας κυριεύσει η μαύρη απελπισία.
Αν δεν εμβαθύνουμε στη νίκη του Ιησού ,δεν θα κατανοήσουμε το νόημά της . Πώς νίκησε αφού Τον σταύρωσαν; Και φυσικά ο καθένας απεύχεται μια τέτοια νίκη για τον εαυτό του. Και δεν θα καταλάβουμε το νόημα της νίκης του Ιησού, αν δεν Τον ακολουθούμε. Αν δεν είναι για μας η μοναδική οδός και η αλήθεια και η ζωή, όπως είπε.
Αν έχουμε τον Ιησού πρότυπό μας δεν θα προσκρούσουμε σε κανένα εμπόδιο. Στα πρότυπα του κόσμου τα οποία ακολουθούμε διαπιστώνουμε ότι πίσω από κάθε "ναι" υπάρχει ένα "όχι" και μετά από κάθε εμπόδιο που γκρεμίζουμε υπάρχει ένα άλλο. Είναι η ίδια η επιθυμία μας που δημιουργεί τα εμπόδια. Επειδή αυτό που επιθυμούμε προκαλεί την εξέγερση των άλλων που επίσης το επιθυμούν.
Στο δρόμο του Ιησού δεν θα συναντήσουμε κανένα εμπόδιο. Οι επιθυμίες μας δεν δημιουργούν εμπόδια. Ο μοναχός πρέπει να έχει το ράσο του τόσο παλιό και τριμμένο, ώστε αν το αφήσει στο φράχτη να μην θελήσει κανείς να το πάρει. Ή όταν διαλέγεις την τελευταία θέση, ποιος θα ρθει να την διεκδικήσει από σένα. Ή όταν κάθεσαι χαμηλά, από που κινδυνεύεις να πέσεις; Όταν είσαι θεληματικά φτωχός ποιος θα σε ανταγωνιστεί στη φτώχεια σου; Αυτό σημαίνουν τα λόγια του Ιησού, ότι ο ζυγός Του είναι γλυκός και το φορτίον του ελαφρύ σ΄ αυτούς που θέλουν να ακολουθήσουν το δρόμο Του.
Ως προς τους άλλους που ακολουθούν τις μιμητικές τους επιθυμίες, (λέγονται μιμητικές, γιατί επιθυμούν εκείνα που επιθυμούν και οι άλλοι) γι΄ αυτούς ο δρόμος, αν και φαίνεται ανοιχτός και ευρύχωρος είναι γεμάτος εμπόδια."Τα θύματα της μιμητικής επιθυμίας κτυπούν όλες τις πόρτες που είναι ερμητικά κλειστές, ψάχνουν μονάχα εκεί όπου δεν υπάρχει τίποτε να βρουν.
Το να ακολουθεί κανείς το Χριστό σημαίνει ότι εγκαταλείπει την μιμητική επιθυμία. Η οδός της βασιλείας του Θεού φαινομενικώς άγονη, στην πραγματικότητα είναι η μόνη γόνιμη και η μόνη όντως εύκολη, γιατί οι φραγμοί που μας αναμένουν δεν είναι τίποτε συγκρινόμενοι με τα εμπόδια που ορθώνει η μιμητική επιθυμία.
"Αιτείτε και δοθήσεται υμίν, ζητείτε και ευρήσετε, κρούετε και ανοιγήσεται υμίν. πας γαρ ο αιτών λαμβάνει και ο ζητών ευρίσκει και τω κρούοντι ανοιγήσεται."
(Ζητάτε και θα σας δοθή, ερευνάτε και θα βρήτε, κτυπάτε και θα σας ανοιχθή η πόρτα. Διότι καθένας που ζητά, λαμβάνει και καθένας που ερευνά βρίσκει, και εις εκείνον που κτυπά, θα του ανοιχθή η πόρτα." (Ματθ.ζ΄ , 7-8).
Η γέννηση του Ιησού αυτή η ίδια είναι νίκη σε έναν από την αρχή εχθρικά διακείμενο κόσμο. Είναι διπλή νίκη γιατί ο Θεός έγινε άνθρωπος και γιατί έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ενωθεί μαζί Του και να γίνει Θεός.
Εμείς τί να κάνουμε τώρα; Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να Τον ακολουθήσουμε.
"Θαρσείτε εγώ νενίκηκα τον κόσμον"
Τα λόγια του Ιησού ότι νίκησε τον κόσμο φαίνονται ακατανόητα. Πώς νίκησε ο Ιησούς τον κόσμο του κακού,ενώ το κακό επικρατεί παντού;Προχθές κοίταζα την αψίδα θριάμβου του Γαλερίου στη Θεσσαλονίκη. Τί έμεινε από τον Γαλέριο, από την ημέρα του θριάμβου του, από το πλήθος που τον επευφημούσε, από τις λαμπερές ενδυμασίες, τους στολισμούς, τα τραπέζια, τους λόγους, τις πρωτοκαθεδρίες, από όλη την παράσταση χάριν της πρόσκαιρης δόξας, που δεν διαφέρει από μια παράσταση στο τσίρκο.Την ίδια εκείνη μέρα που ο Γαλέριος χαιρόταν τον θρίαμβό του οι ηττημένοι θρηνούσαν τα θύματά τους.
Η νίκη του Ιησού δεν έχει καμία σχέση με τη νίκη και το θρίαμβο του Γαλερίου. Το είδος αυτό της νίκης δεν το ήθελε ο Ιησούς. Είπε κάποτε, μήπως δεν θα μπορούσα να εξαφανίσω το κακό καλώντας λεγεώνες αγγέλων, για να το απαλείψουν από τον κόσμο; Αλλά δεν ήθελε τη νίκη που δημιουργεί θύματα.
Είναι ανάγκη στη θέση του αδυνάτου που βρισκόμαστε σήμερα, που η εξουσία ασκεί απροκάλυπτα τη βία της εναντίον του λαού, να κατανοήσουμε το νόημα της νίκης του Ιησού, για να μην μας κυριεύσει η μαύρη απελπισία.
Αν δεν εμβαθύνουμε στη νίκη του Ιησού ,δεν θα κατανοήσουμε το νόημά της . Πώς νίκησε αφού Τον σταύρωσαν; Και φυσικά ο καθένας απεύχεται μια τέτοια νίκη για τον εαυτό του. Και δεν θα καταλάβουμε το νόημα της νίκης του Ιησού, αν δεν Τον ακολουθούμε. Αν δεν είναι για μας η μοναδική οδός και η αλήθεια και η ζωή, όπως είπε.
Αν έχουμε τον Ιησού πρότυπό μας δεν θα προσκρούσουμε σε κανένα εμπόδιο. Στα πρότυπα του κόσμου τα οποία ακολουθούμε διαπιστώνουμε ότι πίσω από κάθε "ναι" υπάρχει ένα "όχι" και μετά από κάθε εμπόδιο που γκρεμίζουμε υπάρχει ένα άλλο. Είναι η ίδια η επιθυμία μας που δημιουργεί τα εμπόδια. Επειδή αυτό που επιθυμούμε προκαλεί την εξέγερση των άλλων που επίσης το επιθυμούν.
Στο δρόμο του Ιησού δεν θα συναντήσουμε κανένα εμπόδιο. Οι επιθυμίες μας δεν δημιουργούν εμπόδια. Ο μοναχός πρέπει να έχει το ράσο του τόσο παλιό και τριμμένο, ώστε αν το αφήσει στο φράχτη να μην θελήσει κανείς να το πάρει. Ή όταν διαλέγεις την τελευταία θέση, ποιος θα ρθει να την διεκδικήσει από σένα. Ή όταν κάθεσαι χαμηλά, από που κινδυνεύεις να πέσεις; Όταν είσαι θεληματικά φτωχός ποιος θα σε ανταγωνιστεί στη φτώχεια σου; Αυτό σημαίνουν τα λόγια του Ιησού, ότι ο ζυγός Του είναι γλυκός και το φορτίον του ελαφρύ σ΄ αυτούς που θέλουν να ακολουθήσουν το δρόμο Του.
Ως προς τους άλλους που ακολουθούν τις μιμητικές τους επιθυμίες, (λέγονται μιμητικές, γιατί επιθυμούν εκείνα που επιθυμούν και οι άλλοι) γι΄ αυτούς ο δρόμος, αν και φαίνεται ανοιχτός και ευρύχωρος είναι γεμάτος εμπόδια."Τα θύματα της μιμητικής επιθυμίας κτυπούν όλες τις πόρτες που είναι ερμητικά κλειστές, ψάχνουν μονάχα εκεί όπου δεν υπάρχει τίποτε να βρουν.
Το να ακολουθεί κανείς το Χριστό σημαίνει ότι εγκαταλείπει την μιμητική επιθυμία. Η οδός της βασιλείας του Θεού φαινομενικώς άγονη, στην πραγματικότητα είναι η μόνη γόνιμη και η μόνη όντως εύκολη, γιατί οι φραγμοί που μας αναμένουν δεν είναι τίποτε συγκρινόμενοι με τα εμπόδια που ορθώνει η μιμητική επιθυμία.
"Αιτείτε και δοθήσεται υμίν, ζητείτε και ευρήσετε, κρούετε και ανοιγήσεται υμίν. πας γαρ ο αιτών λαμβάνει και ο ζητών ευρίσκει και τω κρούοντι ανοιγήσεται."
(Ζητάτε και θα σας δοθή, ερευνάτε και θα βρήτε, κτυπάτε και θα σας ανοιχθή η πόρτα. Διότι καθένας που ζητά, λαμβάνει και καθένας που ερευνά βρίσκει, και εις εκείνον που κτυπά, θα του ανοιχθή η πόρτα." (Ματθ.ζ΄ , 7-8).
Η γέννηση του Ιησού αυτή η ίδια είναι νίκη σε έναν από την αρχή εχθρικά διακείμενο κόσμο. Είναι διπλή νίκη γιατί ο Θεός έγινε άνθρωπος και γιατί έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ενωθεί μαζί Του και να γίνει Θεός.
Εμείς τί να κάνουμε τώρα; Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να Τον ακολουθήσουμε.
Το διάβασα εδώ ...και το ξαναδιάβασα... και θα το ξαναδιαβάσω...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου